Implementasi Model Contectual Teaching And Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Konsep Mengurutkan Bilangan Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas IV SDN Montor 2

  • Enah Siti Hasanah SDN Montor 2
Keywords: contectual teaching and learning method, comprehension and student activity

Abstract

The use of methods contectual teaching and learning method is expected to increase comprehension and student  activity in teaching and learning process of mathematics subject at class IV. This reasearch used  action research In two cycles. It cycles consists of four phases: design, activitiesand observations, watching, and refision. These results showed that the student convrehension and achievement are increased from pre-cycle, the first cycle till the second cycle. Teh result of student learning at pre siklus pasess is average 46.6 with completeness (40%), the first cycle of the average  62 with completeness (73.3%), and the second cycle the average 79 with completeness (100%). It shows that learning by using this method can be a positive influence on the comprehension, achievement and motivation of student at class IV SD Negeri Montor Pagelaran District, Pandeglang regency..

References

Anggoro, M. Toha., dkk. (2007). Metode Penelitian, Jakarta : Universitas Terbuka.

Badan Nasional Standar pendidikan, (2006). Kurikulum Tingkat Sauan pendidikan Tingka SD, MI, dan SD-LB, Jakarta : BNSP.

Depdiknas, (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Mata PelajaranMatematika Kelas V SD, Jakarta : Depdiknas

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (1995). Pedoman Pembinaan Profesional Guru SD. Jakarta : Dikdasmen

Fajariyah Nur dan Arif Al Rasyid. (2006). Cerdas Berhitung Matematika Untuk SD Kelas V, Surakarta : penerbit Grahadi.

Gunawan Undang. (1995). Pelayanan Bimbingan dan Konseling.Bandung : CV. Sigertengah

Hamalik, Oemar. (2005). Proses Belajar mengajar.Jakarta : Bumi Aksara.

Khafid Kasri dan Suryati. (2003). Matematika untuk Kelas IV SD. Jakarta: Erlangga

Wardani, I.G.A.K. Wihardik ; dan Nasution N. (2005). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Universitas Terbuka.

Wardani, I.G.A.K., Siti Julaeha dan Ngadi Marsinah (2007). Pemantapan Kemampuan Profesional (Panduan).Jakarta : Universitas Terbuka.

Wina Mulyana, dkk. (1993). Menyusun Karya Tulis Tuntunan Praktis Bagi Guru. Bandung : CV . Adira.

Direktorat Pembinaan TK dan SD. (2009). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Anak. Dikutip dari : http://www.ditptksd.go.id. Tanggal 28 Juli 2009.

Puskur. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Soli Abimanyu. (2008). Strategi Pembelajaran. Jakarta : Dirjen Dikti Depdiknas

Sudjana, Nana. (1991). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.
Published
2020-03-12
How to Cite
Hasanah, E. (2020). Implementasi Model Contectual Teaching And Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Konsep Mengurutkan Bilangan Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas IV SDN Montor 2. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 3(1), 79-89. https://doi.org/10.30653/003.201731.102
Section
Articles