Model Means Ends Analysis Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika di Kelas IV SDI Al-Azhar 32 Padang
Abstract
This study aims to improve mathematics learning outcomes using the Means Ends Analysis (MEA) Learning Model in grade IV SDI Al-AZHAR 32 Padang. This research method is Classroom Action Research with collaborative techniques consisting of II cycles. The subjects of the research were fourth grade students of SDI Al-Azhar 32 Padang in the 2012/2013 school year. It can be concluded that learning mathematics using the Means Ends Analysis (MEA) Learning Model is proven to be able to improve learning outcomes in Mathematics in terms of Cognitive, Affective and Psychomotor fourth grade SDI Al-Azhar 32 Padang. The result of the average service for the class of Sioclus I was 60.00% then increased in the second cycle to be 83.50%
References
Suharsimi, A. Jabar, A. Cepi S. (2014). Evaluasi Program Pendidikan Pedoman Teoritis Praktis Bagi sssMahasiswa dan Praktisi Pendidikan Jakarta: Bumi Aksara.
Farhan, M. Satianingsih, R. (2021). Problem Based Learning On Literacy Mathematics: Experimental Study in Elementary School. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 5(1), 118-128.
Hamalik , O. (2001). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Miftahul, H. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kusmayadi, T. A. Riyadi, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Dengan Pendekatan Saintifik Pada Materi Operasi Aljabar SMP Tahun Pelajaran 2014/2014. Jurnal Pembelajaran Matematika, 4(3).
Maisyarah, E. Firman, F. (2019). Media Permainan Ular Tangga, Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 4(1), 32-38.
Rusminati, S. H. Sulistyawati, I. (2018). Implementasi lesson study menggunakan model think pair share dan pendekatan saintifik. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 8(1), 88-97.
Sardiman. (2001). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sudjana, N. (2004).PenilaianHasil Proses BelajarMengajar. Jakarta:
Suherman, E. (2008). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Via, Y. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) dengan Pendekatan Saintifik. Wahana: Tridharma Perguruan Tinggi, 64(1), 49-57.
Copyright (c) 2021 Nova Silvia, Firman Firman, Desyandri Desyandri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.