Meningkatkan Hasil Belajar Dalam Mengemukakan Pendapat Dengan Menggunakan Metode Demonstrasi

  • Jimanto Jimanto SMP Negeri 4 Bojongmanik Kabupaten Lebak
Keywords: Learning Outcomes, Expressing Opinions, Demonstration Methods

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes on the material to express the opinions of class VII students by using the demonstration method. This type of research is Classroom Action Research (CAR) which is carried out in two cycles in which each cycle has four components, namely planning, action implementation, observation, and reflection. The results showed that the application of the Demonstration method could increase the activity and learning outcomes of expressing the opinions of class VII students. This can be seen from the average percentage of student learning activities in the first cycle of 62.63%, an increase of 24.18% in the second cycle to 86.81%. Similarly, learning outcomes have increased, it can be seen that the average learning outcomes in the first cycle of 76.31% increased by 18.42% in the second cycle to 94.73%.

References

Arikunto, S. dkk., (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Asmani. Ma’mur, J. (2015). Sudahkah Anda Menjadi Guru Berkarisma?. Yogyakarta: DIVA Press.
Aminuddin. (2014). Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Aglesindo.
Dimyati dan Mujiono (2009). Belajar dan pembelajaran, Jakarta : Rieneka Cipta
Djamrah S.B, (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Nugraha, Muldiyana. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Resource Based Learning (RBL) Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Penguasaan Konsep IPA. Mendidik.”Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran” Vol. 4(01), 71-76.
Terdapat pada laman: http://jm.ejournal.id/index.php/mendidik/article/view/45
Sanjaya, Wina. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sudjana, Nana. (2004). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Ramaja RosdakaryaSiswoyo, Dwi. (2008). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.
Sadiman, Arief S. dkk. (2012). Media Pendidikan: pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Irman, dkk. (2008). Bahasa Indonesia Untuk SMK/MAK Semua Program Keahlian Kelas XII. Jakarta: Dinas Pendidikan Nasional.
Iskandar W dan Suhendar D. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung : PT Remaja Rosda Karya.
Ratna, NK. (2010). Metodologi Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rafiek. (2010). Teori Sastra. Bandung : Refika Aditama.
Siswoyo, Dwi. (2008). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.
Published
2021-10-01
How to Cite
Jimanto, J. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Dalam Mengemukakan Pendapat Dengan Menggunakan Metode Demonstrasi. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 7(2), 132-137. https://doi.org/10.30653/003.202172.185
Section
Articles