Pemanfaatan Etnomatematik Melalui Permainan Engklek Sebagai Sumber Belajar
Abstract
The influence of modernity has mostly impact on lost of local cultural values, then the understanding mathematical concept at elementary student is decreasing, because of means limited, teacher who is lazy to write the ideas in lesson plan, and teacher’s job which is hard. The aim of this public service is to socialize etnomatematics through traditional game engklek modified its rule as inovation of mathematical learning stratgey. The location of public service conducted in SD/MI, Telukan subdistrict followed by 22 teacher delegation. The procedure of program by giving guidelines of etnomathematics definition, engklek game system, etnomathematics based engklek implementation, and ended by evaluation, namely teacher simulation using theme of curriculum 2013.
References
Bishop, J. A. (1994). Cultural Conplicts in the Mathematics Education of Indigenous people. Clyton, Viktoria: Monash University.
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.
Hartoyo, A. (2012). Eksplorasi Etnomatematika Pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia Kabupaten Sanggau Kalbar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 14-23.
Hiebert, J. & Carpenter, T. P. (1992). Learning with understading. Dalam D.G. Grouws (Ed), Handbook of research on mathematics reaching and learning. New York: Macmillan.
Kurumeh. (2004). Pengaruh pendekatan pengajaran ethnomathematics
pada prestasi siswa dan minat dalam geometri dan pengukuran. Tesis Ph.D yang tidak dipublikasikan. Universitas Nigeria, Nsukka.
Rachmawati, I. (2012). Eksplorasi Etnomatematik Masyarakat Sidoarjo. MATHEdunesa, 1(1).
Tandililing, E. (2013) : Pengembangan Pembelajaran Matematika Sekolah Dengan Pendekatan Etnomatematik Berbasis Budaya Lokal Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika Di Sekolah, Makalah dipresentasikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika dengan tema “Penguatan Peran Matematika dan Pendidikan Matematika untuk Indonesia yang Lebih Baik” pada tanggal 9 November 2013 di Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, P-25.
Tim MKPBM Pendidikan Matematika. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika. Bandung: JICA-UPI.
Copyright (c) 2015 Ema Butsi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.