Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPS Dengan Metode Problem Solving

  • Irwan Hariawan SMP Negeri 1 Warunggunung
Keywords: Critical Thinking Skills, Learning Activities, Learning Outcomes, Social Studies Learning, Problem Solving Method.

Abstract

This study aims to improve the critical thinking skills of class IX A SMPN 1 Warunggunung students in social studies learning by using the Problem Solving method. The type of research is Classroom Action Research (CAR). This action research was carried out in three cycles in which each cycle contained four components, namely plans, actions, observations, and reflections. The results of this study indicate that the application of the Problem Solving method can improve learning activities and student learning outcomes of class IX A SMPN 1 Warunggunung. This can be seen from the percentage of student learning activities in the first cycle of 47.73%, an increase of 18.87% in the second cycle to 66.60%, and an increase of 15.54% in the third cycle to 82.14%. Student learning outcomes in the first cycle of 65.97 experienced an increase of 12.36 in the second cycle to 78.33, and increased back to 9.29 in the third cycle to 87.62. Likewise, the percentage of mastery learning has increased from 46.62% in the first cycle, increased by 16.65% to 63.27% in the second cycle, then increased again 26.64% to 89.91% in the third cycle.

References

Akhmad Sudrajat. (2008). Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik dan Model Pembelajaran. Bandung : Sinar Baru Algensindo.
A.M, Sardiman. (2009). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Arikunto, S. dkk., (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Djamrah S.B, (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Dewi, Ayu K R., (2021). Implementasi Model Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. “Journal of Education Action Research,” Vol. 5, No. 1, 80-85. Terdapat pada laman;
https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/article/view/31859/17753
Facione, P. A. (2011). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. Millbrae: Measured Reasons and The California Academic Press.
Hanafiah, Nanang. (2010). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.
Hermawan, R.(2007). Penelitian Tindakan Kelas (Metode Penelitian Untuk Keperluan Mata Kuliah Bimbingan Penulisan Karya Ilmiah). Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Mudrikah, Yayuk. (2021). Melalui Metode Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Materi Kondisi Alam Indonesia. JPRP. “Jurnal Pembelajaran dan Riset Pendidikan” Vol 1 No 2, 528-547. Terdapat dalam laman;
https://ojs.unublitar.ac.id/index.php/jprp/article/view/163
Nugraha, Muldiyana. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Resource Based Learning (RBL) Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Penguasaan Konsep IPA. MENDIDIK.”Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran” Vol. 4(1), 71-76.
Terdapat pada laman: https://doi.org/10.30653/003.201841.45
Pepkin, K.L. (2004). Creative Problem Solving In Math.
Sanjaya, Wina. (2008). Strategi Pemelajaran Berorintasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana.
Sapriya. (2008). Pendidikan IPS. Bandung : Laboraturium UPI Press.
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Memengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Sudjana, Nana. (2004). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Ramaja Rosdakarya
Syaiful Sagala. (2006). Konsep Dan Makna Pembelajaran. Bandung:Alfabeta
Siswoyo, Dwi. (2008). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.
Zebua, Aprilman., dkk. (2021). Pengaruh Metode Problem Solving Terhadap Masalah Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas VIII SMP Negeri 2 Toma Tahun Pelajaran 2021/2022. COUNSELING FOR ALL: “Jurnal Bimbingan dan Konseling” Vol 1 No 2, 32-42.
Terdapat pada laman; https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/Counseling/article/view/424
Published
2022-10-01
How to Cite
Hariawan, I. (2022). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPS Dengan Metode Problem Solving. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 8(2), 222-230. https://doi.org/10.30653/003.202282.234
Section
Articles