Model Pembelajaran Auditory Intellectualy Repetition terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa

  • Ratu Mauladaniyati Universitas Mathla'ul Anwar
  • Darojatun Nasihin Universitas Mathla'ul Anwar
Keywords: Students’ Mathematical Communication Skills, Auditory Intellectualy Repetition

Abstract

This study aims to describe students' mathematical communication skills through the Auditory Interlectual Repetition learning model. The research method used in this research is descriptive qualitative. The subject in this study consisted of 3 students of class VIII SMP IT Mathla'un Nawakartika of each student's initial ability level. While data collection is done by test and interview method. Data analysis techniques, namely data reduction, data presentation, and verification. The results of the research show that: the mathematical communication skills of eighth grade students of SMP IT Mathla'un Nawakartika are in the medium category. High-ability students are able to master all indicators with a percentage of 100%. Moderately capable students are able to fulfill two indicators with a percentage of 75%. Low-ability students are not able to meet the three indicators of mathematical communication skills so that they get a percentage of 31.25%. The data is strengthened from the results of interviews that explore more in-depth information from the three research subjects. the average student meets the second indicator.

References

Kurnianigsih, D. (2017). “Analisis Kemampuan KomunikasiMatematis Siswa SMP pada Model Pembelajaran auditory Intellectualy Repetition Berdasarkan Gaya Belajar” skripsi Fakultas matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang: diterbitkan
Salsabiela, E., (2017) “Penerapan Model Pembelajaran AIR (Auditory Intellectually and Repetition) Disertai Handout Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Kelas VIII AMPN 2 Situk Toboh Gadang”. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, UIN Imam Bonjol Padang, Padang: Tidak diterbitkan
Sugiyono, (2018) Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta Cv.
Utama, H. (2016). “Penerapan Model Pembelajaran Oen Ended Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis ditinjau dari Kemandirian Belajar siswa SMP” Artikel tesis Fakultas Pascasarjana Universitas Pasundan Bandung: Diterbitkan
Wijayanto, D. A., Fajriah, N. S., Anita, W. I. (2018). “Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP pada Materi Segitiga dan Segiempat” Journal Cendikia:Jurnal Pendidikan Matematika Volume 2, N0. 1, Mei 2018.
Rizqi, A. A. Suyitno, H. Sudarmin. (2016) “Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Kepercayaan diri siswa melalui Blanded Learning”. Unnes Jornal of Mathematics Education Research tersedia: http://repository.unpas.ac.id/49038/6/BAB%20II.pdf [26 April 2021]
Laxy, Moleong (2017) Metodologi Penelitian Kulitatif. Jakarta Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Astuti, R., Yetri, Anggraeni, W. (2017). “pengaruh Model Pembelajaran Auditory Intellektualy Repetitionn (AIR) terhadap kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Kemagnetan kelas IX SMPN 1 Penengahan Lampung selatan” indonesian journal of science and Mathematics Education 01 (2) 1-12
Irmayanti, I. (2019). “Pengaruh Model Pembelajaran Auditory Intellektualy Repetition (AIR) Terhadap kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dan self Efficacy Siswa” jurnal pendidikan dan matematika 8 (2), 2019
Alawiyah, F. (2016). “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah siswa kelas X SMA Materi Trigonometri dalam pembelajaran Model Auditory Intellektualy Repetition (AIR)” Skripsi Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang: diterbitkan.
Published
2022-10-01
How to Cite
Mauladaniyati, R., & Nasihin, D. (2022). Model Pembelajaran Auditory Intellectualy Repetition terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 8(2), 300-304. https://doi.org/10.30653/003.202281.246
Section
Articles