Implementasi Model Pembelajaran STAD Untuk meningkatkan Aktifitas Siswa Pada Pembelajaran Ekonomi Kelas XI SMA

  • Ajun Ajun SMA Negeri 8 Pandeglang
Keywords: Students Teams Achievement Division (STAD), student activities, management concept

Abstract

Learning the Students Teams Achievement Division (STAD) model is one of cooperative learning in which students learn in small groups with a diversity of levels of research learning abilities aimed to improve learning outcomes and student activities in the process of economic learning in the management concept. This study uses a Classroom Action Research (action research) which consists of 3 cycles. The results of the study show that the STAD learning model can improve student learning outcomes and activities for students who have high academic abilities or students who have low academic ability in the subject matter of management economics

References

Ali, M. (1984). Strategi Penelitian Pendidikan. Bandung: Angkasa.
Arikunto, S. (2002). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:BumiAksara.
Darsono, dkk. (2001). Belajardan Pembelajaran. Semarang: IKIP Semarang Press.
Dimyati dan Mudjiono. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: RinekaCipta.
Ibrahim, dkk. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: UNESA University Press.
Lie, A. (2002). Cooperative Learning. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Mafasa, M. (2004). “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran STAD (Students Teams Achievemnet Division) pada Konsep Invertebrata Kelas 1 SMA N 12 Semarang”. Skripsi. Semarang: UniversitasNegeri Semarang.
Mulyasa, E. (2002). Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nasution. (2003). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar.Jakarta: Bumi Aksara
Rachmadiarti, F. (2003). Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Rumini, S. (1995). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UPP IKIP Yogyakarta.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Slavin, R.E. (1995). Cooperative Learning: Theory, Research, and Practice. Second Edition. Massachussets: Allyn& Bacon.
Sudjana, N. (1989).Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: PT. Sinar Baru Algesindo.
Sukidin, dkk. (2002). Manajemen Penelitian Tindakan Kelas. Surabaya: Penerbit Insan Cendekia.
Winkel. (1991). Psikologi Pengajaran. Jakarta: PT Grasindo.
Published
2019-04-01
How to Cite
Ajun, A. (2019). Implementasi Model Pembelajaran STAD Untuk meningkatkan Aktifitas Siswa Pada Pembelajaran Ekonomi Kelas XI SMA. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 5(1), 48-61. https://doi.org/10.30653/003.201951.70