Penggunaan Model Cooperative Script Terhadap Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematis Siswa

  • Rusdian Rifa'i Universitas Mathla'ul Anwar Banten
Keywords: Cooperative Script Learning Model, Mathematical Communication, Understanding Ability

Abstract

This study is a quasi-experimental study designed control group of non-equivalent that aims to investigate the effect of cooperative script learning model use on the students’ ability of mathematical understanding and communication. The sample of this study is class X AP 1 and class X AP 2 students. The instruments used in this study are: understanding ability test, mathematical communication test, and the student attitude scale. The findings and data analysis show: There is an interaction between cooperative script learning model and conventional learning with MEA of students are capable of high, medium and low towards the increase of students’ mathematical communication, there is a relationship between understanding ability and mathematical communication of students, and students respond positively on cooperative script learning model in learning mathematics.

References

Budiarto, M. T, dkk (2004). Materi Pelatihan Terintegrasi Matematika (Buku 1). Jakarta: Depdiknas.

Lambas, dkk. (2004). Materi Pelatihan Terintegrasi Matematika (Buku 3). Jakarta: Depdiknas.

Turmudi. (2009). Taktik dan Strategi Pembelajaran Matematika (Referensi untuk SMK, Mahasiswa, dan Umum). Jakarta: Leuseur Cipta Pustaka.

Sanjaya, W. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenanda Media Group.

Sabilulungan, A. (2008). Pembelajaran Kooperatif dengan Teknik Think-Pair-Square (TPS) untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Tesis SPS UPI. Bandung: Tidak diterbitkan.

Sahrudin. A. (2013). Implemetasi Strategi Pembelajaran Discovery Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa SMA. Thesis pada MPM Pascasarjana Unpas. Unpas Bandung: Tidak Diterbitkan.

Hendriana, H. (2009). Pembelajaran dengan Pendekatan Methaphorical Thingking untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik, Komunikasi Matematik dan Kepercayaan Diri Siswa Sekolah Menengah Pertama. Disertasi SPS UPI. Bandung: Tidak diterbitkan.

Tamur, M. (2012). Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbasis Etnomatematika sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematis Mahasiswa PGSD. Tesis SPS UPI. Bandung: Tidak diterbitkan.

Ruseffendi, E. T. (1998). Statistika Dasar untuk Penelitian Pendidikan. Bandung: IKIP Bandung Press.

Nurahman, I. (2011). Pembelajaran Kooperatif Tipe Team-Acelerated Instruction (TAI) untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematika Siswa SMP. Journal of Mathematics Educations Unpas, 1(1), 106-107.

Suprijono, A. (2009). Cooperative Learning Teori & Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Published
2015-04-10
How to Cite
Rifa’i, R. (2015). Penggunaan Model Cooperative Script Terhadap Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematis Siswa. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 28-36. https://doi.org/10.30653/003.201511.9
Section
Articles