Penggunaan Metode Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Eksposisi dan Berpikir Kritis Siswa SMA
Abstract
This research is motivated by the lack of ability of the students in writing skills. Learning to write especially in school is less to get the dominant concern. So, students’ skills in writing are still very low. Psychologically most students assume that writing activities as a burden because they feel less able to use the Indonesian properly. Methodologically, the teacher are generally less variable in choosing the method use. Another reason underlying this study is students’ critical thinking is very low. This is due to lack of attention to critical thinking of studens in the school. Based on thrse reason, a method of problem based learning and tested in SMAN 19 Bandung should be applied. The purpose of this study id to determine the result of applying the method in teaching writing and critical thinking exposition. To achieve these objectives the method use in this study is quasi-experimental.
References
Darsifin, I. (2008). Penggunaan Model Kooperatif skrif dalam Pembelajaran Menulis Narasi di Kelas VII Smp Negeri 1 Ciganlontang Kab. Bandung. Tesis. Magister pada PPS UPI Bandung: tidak diterbitkan.
Depdiknas. (2013). Buku Guru. Jakarta.
Diyas. S. D. (2012). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Mengingkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Pembelajaran Ipa Kelas VIII Smp Negeri 5 Sleman. Skripsi Sarjana pada Fakultas Matematika dan Pengetahuan Alam UNY: tidak diterbitkan.
Fisher, A. (2007). Berpikir Kritis; Sebuah Pengantar. Jakarta. Erlangga.
Fisher, R. (1992). Teaching Children to Think. Herts: Simon and Schuster Education.
Haniati, D. (2006). Pembelajaran Menulis Karangan Narasi dengan Teknik 5w+1h; Studi Kuasi Eksperiment terhadap Siswa Kelas X SMA Pasundan 2 Kota Cimahi. Tesis Magister pada PPS UPI Bandung: tidak diterbitkan.
Mulyati, Y. (2010). Pengembangan Model Pembelajaran Literasi Berbasis Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis-Kreatif. Disertasi Doktor pada PPS UPI Bandung: tidak diterbitkan.
Nurmala, S. D. (2008). Keefektifan Pembelajaran Menulis Karangan Deskripsi Melalui Pendekatan Proses dan Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar pada Siswa Kelas v Sekolah Dasar.Tesis Magister pada PPS UPI Bandung: tidak diterbitkan.
Rahmat. (2010). Pengukuran ketrampilan Berpikir #kritis. (Online).
Samsudin, A. (2012). Peningkatan Kemampuan Menulis Eksposisi Berita dan Menulis Eksposisi Ilustrasi Siswa Kelas V Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Terpadu Membaca dan Menulis. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 1-11.
Copyright (c) 2015 Nanang Maulana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.