Penggunaan Aplikasi Cymath Pada Pembelajaran Aljabar Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas 11
Abstract
This study aims to use the cymath application to help the difficulties experienced by students in working on Algebra questions in class XI students which causes students to have difficulty understanding Algebraic concepts. The method used in this study is qualitative in the form of a Questionnaire or Questionnaire. The subjects used in this study were eight students of Class 11 with full consideration. Media is a tool used by some teachers to support learning. Technological developments are increasingly rapid and advanced, everyone is expected to be able to understand and understand the use of technology to support learning or support all activities. Teachers and students can take advantage of technology-based learning media, one of which is Cymath. Cymath is an offline and online-based application created by Cymath LLC to assist students in solving math problems that are considered difficult such as Algebra. So that the learning process is interesting and not boring, teachers can teach knowledge and creativity in solving algebra problems in the Cymath application.
References
Suciati I, Mailili WH, Hajerina. Implementasi Geogebra terhadap Kemampuan Matematis Peserta Didik dalam Pembelajaran: a Systematic Literature Review. J Teorema. 2022;7(1):27–42.
Jubaidah S, Zulkarnain MR. Penggunaan google sites pada pembelajaran matematika materi pola bilangan smp kelas viii smpn 1 Astambul. Lentera J Ilm Kependidikan. 2020;15(2):68–73. https://www.stkipbjm.ac.id/mathdidactic/index.php/jpl/article/view/1183
Abdillah R, Kuncoro A, Kurniawan I. Analisis Aplikasi Pembelajaran Matematika Berbasis Android dan Desain Sistem Menggunakan UML 2.0. J Theorems. 2019;4(1):138–146.
Magfirah I, Zakaria Y, Iye R, Bugis R, Azwan A. Pemanafaatan aplikasi Geogebra sebagai pembelajaran Matematika di SMA kabupaten Buru. Sang Pencerah J Ilm Univ Muhammadiyah But. 2021;7(1):148–158. doi:10.35326/pencerah.v7i1.914
Ernawati, Nurhayati L, Chotimah S. Analisis Pengaruh Penggunaan Visual Basic Application Terhadap Minat Belajar Matematika Siswa SD pada Materi Bilangan Prima. Edumatica J Pendidik Mat. 2020;10(01):19–26. doi:10.22437/edumatica.v10i01.7948
Agustini K. Pengaruh Penggunaan Simulasi Binary Tree Berbasis Cai Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Diskrit Mahasiswa Jurusan Pti Undiksha. JPI (Jurnal Pendidik Indones. 2013;2(1). doi:10.23887/jpi-undiksha.v2i1.6369
Masykur R, Nofrizal N, Syazali M. Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar J Pendidik Mat. 2017;8(2):177. doi:10.24042/ajpm.v8i2.2014
Nadia AI, Afiani KDA, Naila I, Muhammadiyah U. Penggunaan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-19. 2022;12:33–43.
Ompusunggu VDK, Sari N. Efektifitas Penggunaan E-Learning Berbasis Edmodo Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika. J Curere. 2019;3(2):58–66. doi:10.36764/jc.v3i2.250
Syaiful Hamzah Nasution. Pentingnya literasi teknologi bagi Mahasiswa Calon Guru Matematika. J Kaji Pembelajaran Mat. 2018;2(April):14–18.
Astuti VD, Nurul RM, Rosiyanti H. Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Pokamath pada Materi Aljabar Kelas VII. Fibonacci. 2020;7(1):1–10.
Hakim AR. Pengaruh Penggunaan Media Clock Set terhadap Hasil Belajar Matematika. Form J Ilm Pendidik MIPA. 2015;3(3):197–202. doi:10.30998/formatif.v3i3.124
Sapta A. Pengaruh penggunaan quiz creator terhadap hasil belajar matematika siswa. Mat Paedagog. 2016;1(1):91–96. http://www.jurnal.una.ac.id/index.php/jmp/article/view/159
Susilowati RD, Sutama S, Faiziyah N. Penerapan Podcast pada Aplikasi Spotify Sebagai Media Pembelajaran Matematika di Tengah Pandemi Covid-19. J Ris Pendidik dan Inov Pembelajaran Mat. 2020;4(1):68. doi:10.26740/jrpipm.v4n1.p68-78
Amin AK, Mayasari N. Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Aplikasi Android Pengembangan Media Pembelajaran. Magistra. 2015;(94):12–21.
Kini MM, Bina NS, Tahel F. 2) 1,2. 2021;1(1):31–38.
Rizki F, Widyastuti R. Penggunaan Aplikasi Microsoft Mathematics untuk Pengembangan Bahan Ajar matematika Siswa. Desimal J Mat. 2019;2(1):1–7. doi:10.24042/djm.v2i1.3160
Afiah NR, Pujiastuti H, Nindiasari H. Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Google Forms Materi Limit Fungsi Aljabar. TIRTAMATH J Penelit dan Pengajaran Mat. 2021;3(1):35. doi:10.48181/tirtamath.v3i1.11083
Kencanawaty G, Febriyanti C, Irawan A. Matematıka Realıstık Berbasıs Androıd Pada Materı Aljabar Gita. J Math Educ. 2021;2:25–34.
Copyright (c) 2022 Deni Pratidiana, Ahmad Junaedi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.