Upaya Membentuk Karakter Religius Siswa Melalui Layanan Bimbingan dan Konseling Terintegrasi di Sekolah Dasar
Abstract
This article aims to provide a descriptive explanation of the efforts made by researchers to shape the religious character of students through integrated guidance and counseling services in elementary schools over the past five years. The method used is a literature study following a five-step process. These findings describe that in the past five years or from 2019 to 2024, the implementation of integrated guidance and counseling services for the formation of the religious character of elementary school students in Indonesia is still very minimal. This is evident in the small number of articles published in scientific journals. Efforts to shape the religious character of elementary school students can be carried out through three strategies for integrative guidance and counseling services, namely: specific strategies, teacher collaboration strategies, and family empowerment strategies.
References
Aminah, S., Wibowo, M. E., & Sugiharto, D. Y. P. (2014). Pengembangan Model Program Bimbingan dan Konseling Berbasis Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 1–4.
Apriliana, A. C., & Setiawati, T. (2020). The Effectiveness of Bibliotherapy in Improving Honest Character on the Elementary Students. Widyagogik : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(1), 16–25. https://doi.org/10.21107/widyagogik.v8i1.8677
Ayuni, L. F., Susanto, S., & Pangestu, W. T. (2021). Bentuk Bimbingan Konseling Guru terhadap Pembentukan Karakter Siswa SDN Gemarang 7. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 294–300.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research Defign: Qualitative, Quantitative, and Mixed M ethods Approaches (Fifth Edit). Los Angeles: SAGE Publications.
Depdiknas. (2003). Undang-Undang No. 20 Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Depdiknas. (2007). Rambu-rambu Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling Dalam Jalur Formal. Jakarta: Depdiknas.
Ekawati, Y. N., Saputra, N. E., & Periantalo, J. (2018). KONSTRUKSI ALAT UKUR KARAKTER RELIGIUS SISWA SEKOLAH DASAR. PSYCHO IDEA, 16(2), 131–139.
Fahmi, M. N., & Susanto, S. (2018). Implementasi Pembiasaan Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. 3833, 85–89.
Fiqih, F. T., Wahyuningtyas, A., Aziz, A. A., & Setiowati, E. A. (2020). Efektivitas Biblioterapi Kelompok untuk Menurunkan Agresivitas Siswa Sekolah Dasar. JURNAL PSIKOLOGI ILMIAH, 12(1), 93–102.
Hasrul, H., & Arif, N. M. (2020). Penerapan Teknik Healing Stories Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Mengembangkan Nilai Karakter Siswa SDN 62 Kota Ternate. Jurnal Realita, 2(2), 418–427.
Hasrul, H. (2018). Efektifitas konseling kelompok dengan teknik metafora berbentuk healing stories untuk meningkatkan efikasi diri akademik siswa SMA. Realita: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(1).
Hasrul, H. (2022). Model Intervensi Konseling Religius terhadap Peningkatan Sikap Religius Remaja sebagai Pelajar Pancasila: Suatu kerangka konseptual. Realita: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 1796–1803.
Jannah, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membina Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(2), 2758–2771.
Kemdikbud. (2016). Panduan Operasional Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling Sekolah Dasar. Jakarta: Kemdikbud.
Kemdikbud. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Jadi Pintu Masuk Pembenahan Pendidikan Nasional (Internet) (cited 11 Mei 2024). Available from: https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2017/07/penguatan-pendidikan-karakter-jadi-pintu-masuk-pembenahan-pendidikan-nasional.
Mahanum, M. (2021). Tinjauan Kepustakaan. ALACRITY : Journal Of Education, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.20
Mappiare A.T., A. (2012). Bimbingan Konseling pada Pendidikan Dasar dalam Perspektif Perkembangan Sosial Budaya Kontemporer. Sekolah Dasar, 21(2), 178–187.
Nurbaiti, R., Alwy, S., & Taulabi, I. (2020). Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Pembiasaan Aktivitas Keagamaan. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 55–66. https://doi.org/10.33367/jiee.v2i1.995
Nurdin, & Nugroho, M. T. (2020). Peranan Pembelajaran Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Religius dan Toleransi Siswa Sekolah Dasar. Journal Evaluation in Education (JEE), 1(3), 91–95. https://doi.org/10.37251/jee.v1i3.136
Pahroji, A. S., Korompot, S., Mori, J., & Tuasikal, S. (2022). GAMES KUARTET SEBAGAI MEDIA BIMBINGAN DAN KARAKTER RELIGIUS SISWA. Student Journal of Guidance and Counseling, 1(2), 61–74.
Putri, E., & Husmidar, D. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menumbuhkan Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. 2(1), 24–28. https://doi.org/10.37251/jber.v2i1.132
Rahayu, D., Narimo, S., Fathoni, A., Rahmawati, L. E., & Widiyasari, C. (2020). Pembentukan Karakter Siswa Berorientasi Higher Order Thinking Skils (HOTS) di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 109. https://doi.org/10.30651/else.v4i1.4071
Rahmawati, N. R., Oktaviani, V. D., Wati, D. E., & Septiani, S. (2021). Karakter religius dalam berbagai sudut pandang dan implikasinya terhadap model pembelajaran Pendidikan Agama Islam. 10(4), 535–550. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v10i4.5673
Robe’ah, I. S. & S. (2021). Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Religius Melalui Pendidikan Ramah Anak di SD Negeri 2 Taringgul Tonggoh Kecamatan Wanayasa. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(2), 95–107.
Sari, O. R., & Handayani, T. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1011–1019.
Setiawati, T., & Royani, N. (2018). Pengaruh Bibliotherapy Terhadap Perkembangan Karakter Disiplin Pada Siswa Sekolah Dasar. (2), 48–52.
Setiyowati, A. J., Probowati, D., & Apriani, R. (2023). Strategi Biblioedukasi Melalui Cerita Bergambar Keragaman Budaya untuk Menumbuhkan Kesadaran akan Keragaman Budaya Siswa SD. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 23–32. https://doi.org/10.17977/um050v5i1p23-32
Wibowo, M. E. (2015). Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar sebagai Upaya Membangun Peserta Didik Berkarakter. Prosiding Seminar Nasional Dan Call for Papers, 1–28.
Copyright (c) 2025 Hasrul Hasrul

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.